Czech English

Eurobot 2006

Funny Golf

Funny Golf to je téma soutěže Eurobot pro rok 2006. Autonomní roboti mají za úkol umístit bílé míčky do správných jamek a případně použít černé na blokování jamek soupeře. Mezinárodní finále soutěže se bude konat 1.-4. června 2006 ve městě Catania (Sicílie, Itálie).

Po loňském vynikajícím úspěchu rychnovského R-TEAMu, který v mezinárodním finále soutěže amatérských robotů EUROBOT 2005 ve švýcarském Yverdon-les-Bains obsadil v konkurenci nejlepších týmů z celého světa 2. místo, se členové Klubu robotiky pod vedením Ing. Martina Lockera pustili s ještě větším úsilím do přípravy na EUROBOT 2006 a do celostátního kola přihlásili dokonce dva roboty.

Na rozdíl od minulého ročníku, kdy roboti sráželi kuželky, je úkolem autonomních robotů v roce 2006 hrát „Funny Golf“. Vítězí ten robot, který během 90 sekund umístí do jamek vylosované barvy více míčků.

V celostátním kole této soutěže si naše dva týmy R-TEAM a ROBOTEC vedly naprosto skvěle, obsadily 1. a 2. místo a společně s 3. týmem Short Circuits z MFF UK Praha postoupily do celosvětového finále, které se od 1. 6. do 4. 6. 2006 konalo v kongresovém centru „La perla Ionica“ nedaleko italského města Catanie na Sicílii.

Tento úspěch ocenila Rada Královéhradeckého kraje šekem na 50 000 Kč, který jako příspěvek na letenky a pobyt čtyř studentů Daniela Hradeckého, Jiřího Šťástky, Jiřího Učíka a Marka Lewandowského na Sicílii předal řediteli školy Mgr. Jaroslavu Serbouskovi 1. náměstek hejtmana Královéhradeckého kraje Helmut Dohnálek.

Den 1. – čtvrtek 1. 6. 2006

S půlhodinovým spožděním konečně opouští Boeing 737 společnosti Alitalia Prahu a vydává se na dvouhodinový let do Říma. Při rentgenové kontrole zavazadel sice naše dva roboty plné vodičů a dalších podezřelých součástek vzbudily rozruch, došlo i k testu na přítomnost výbušnin, ale vše bylo samozřejmě v pořádku a roboty nám povolili vzít do letadla jako kabinová zavazadla.

V Římě prší, na přesun k více než kilometr vzdálenému terminálu, odkud letí náš spoj do Catanie, máme asi 10 minut – byla to docela honička, ale zvládli jsme to. Krátce po 16. hodině klesáme k mořské hladině a kolmo k pobřeží přistáváme na přistávací dráze letiště v Catanii. Jsme na místě. Na naše zavazadla ale čekáme marně, asi zůstala v Římě. V kanceláři letecké společnosti si vyžádali jejich přesný popis a slíbili, že vyhlásí pátrání...

Nečekaně „nalehko“ bez zavazadel nastupujeme do označeného mikrobusu, který nás odváží do místa konání soutěže, a s údivem pozorujeme, kolik dopravních přestupků je schopen sicilský řidič během poměrně krátké poněkud „dobrodružné“ cesty spáchat.

Většina týmů je již na místě, homologace jsou v plném proudu. Registrujeme se, z příručních zavazadel vybalujeme roboty, provádíme testovací jízdu a bez problémů absolvujeme homologaci. Následuje večeře, ubytování a telefonát na letiště (zavazadla stále nejsou)...

Den 2. – pátek 2. 6. 2006

Probouzíme se do krásného slunečného dne, přímo z okna pokoje máme nádherný výhled na sopku Etnu, navíc dostáváme zprávu, že dorazila naše „ztracená“ zavazadla – nálada je hned mnohem lepší.

V průběhu dne nás čekají 4 kvalifikační zápasy:

V 1. kole prohrává R-TEAM se srbským robotem BPV-M86 připomínajícím tank o hmotnosti alespoň 15 kg výsledkem 6:10 a ROBOTEC jasně zvítězil nad rumunským BotoASSA 7:1
Ve 2. kole narazil R-TEAM na německý Roboterclub Aachen, v průběhu 1. zápasu soupeř reklamoval, že nefungují podavače míčků na hřišti. V opakovaném utkání vítězí náš robot 7:0. ROBOTEC remizoval s týmem Turag Dresden 5:5.
Ve 3. kole svedl los R-TEAM také s německým Turag Dresden a bylo z toho jasné vítězství 11: 3. ROBOTEC podlehl srbskému robotovi z týmu Rocky 3:9.
Ve 4. večerním kole prohrává R-TEAM s belgickým Helb-Inraci 5:10 a ROBOTEC vítězí nad soupeřem KGO z Maďarska 6:2.
Po prvním dnu se R-TEAM s 29 body dělí o 5.-6. místo a ROBOTEC s 21 body o 10.-12. místo.>

Den 3. – sobota 3. 6. 2006

Dnes je na programu poslední páté kolo kvalifikace, po něm 16 nejlepších týmů pokračuje systémem play off. Před snídaní si jdeme zaplavat do nádherného bazénu s křišťálově čistou a příjemně teplou vodou a pak se již připravujeme na dnešní souboje.

R-TEAM má velmi těžkého soupeře – nejlepší francouzský tým RCVA. Průběh zápasu je velmi vyrovnaný, oba roboty umísťují do jamek shodně 7 míčků, ale těsně před závěrem přejíždí francouzský robot na naši polovinu, všechny naše míčky z jamek vyluxuje a umístí je do svých jamek !!! Prohráváme 1:14, ale musíme sportovně ocenit technickou úroveň i vynikající strategii soupeře. ROBOTEC také prohrává s nejlepším německým týmem Roboterklub Aachen 2:7.
R-TEAM s 30 body obsazuje v průběžné tabulce 8. místo a postupuje, ROBOTEC s 23 body obsazuje 18 místo, když ho od play off dělil jediný bod !
Osmifinálovým soupeřem R-TEAMu byl obávaný srbský robot týmu Electropionner XP, který několikrát na našeho robota nevybíravě zaútočil, ale nazabránil našemu vítězství 4:2 a postupu mezi 8 nejlepších týmů!

Ve čtvrtfinále náš robot v nádherném zápase nejprve remizoval s pozdějším vítězným francouzským robotem týmu RCVA 5:5, ale v opakovaném utkání mu podlehl 3:6. Tím obsazujeme skvělé 5.-8. místo.

Den 4. – neděle 4. 6. 2006

Po snídani nás odváží autobus na letiště do Catanie, odbavení probíhá bez problémů a před polednem opouštíme slunečnou Sicílii Airbusem společnosti Alitalia do Milána. Krátkou přestávku v Miláně trávíme na letišti a po půlhodině čekání nastupujeme do letadla McDonnel Douglas, které v 16,30 bezpečně přistává v Praze, tentokrát včetně našich zavazadel... Vítá nás chladné a deštivé počasí, rychle oblékáme další vrstvy (proti Sicílii je to změna teploty o 20 stupňů) a školním Peugeotem pokračujeme do Rychnova.

Z finále EUROBOT 2006 na Sicílii si odnášíme nezapomenutelné zážitky a vzpomínky. Jsme rádi, že jsme v silné mezinárodní konkurenci týmů z 26 zemí naši republiku dobře reprezentovali.